Η γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών από 2 έως 3 χρονών.

   Η επικοινωνία με τα παιδιά μας είναι μία από τις πιο ευχάριστες καταστάσεις του να είσαι γονιός. Τα παιδιά μαθαίνουν, απορροφώντας πληροφορίες μέσα από την καθημερινή αλληλεπίδραση, όχι μόνο μ’ εμάς, αλλά και με άλλους ενήλικες, μέλη της οικογένειας, ή παιδιά.

 

Επικοινωνώντας με το Παιδί σας.

Σε όσο πιο διαδραστικές συζητήσεις και παιχνίδια εμπλέκονται τα παιδιά, τόσο πιο πολύ, μαθαίνουν. Διάβασμα βιβλίων, παιχνίδια λέξεων και συζητήσεις με άλλα μικρά παιδιά θα εμπλουτίσει το λεξιλόγιό τους και θα τα διδάξει δεξιότητες ακρόασης.

Παρακάτω θα βρείτε μερικές προτάσεις, που θα βοηθήσουν το παιδί σας να αναπτύξει την επικοινωνία του:

  • Μιλήστε στο παιδί σας σχετικά με το τί έκανε κατά τη διάρκεια της ημέρας, ή για το τί θα κάνει αύριο. «Νομίζω ότι θα βρέξει το απόγευμα. Τί λες να κάνουμε;» Ή συζητήστε τα γεγονότα της ημέρας, λίγο πριν κοιμηθεί.
  • Παίξτε παιχνίδια προσποίησης.
  • Διαβάστε ξανά και ξανά τα αγαπημένα του βιβλία και ενθαρρύνετε το παιδί να συμμετέχει με λέξεις που γνωρίζει. Ενθαρρύνετε το «υποκριτικό» διάβασμα (αφήνοντας το παιδί να «διαβάσει» ένα βιβλίο σε εσάς).

 

Λεξιλογικά και Επικοινωνιακά Πρότυπα.

Μεταξύ δύο και τριών χρονών, το παιδί βιώνει μια μεγάλη ανάπτυξη των γλωσσικών του δεξιοτήτων. Στο ξεκίνημα αυτής της περιόδου, τα περισσότερα παιδιά μπορούν να ακολουθήσουν οδηγίες και να πουν 50 ή και περισσότερες λέξεις. Πολλά συνδυάζουν λέξεις σε σύντομες φράσεις και προτάσεις. Παιδιά αυτής της ηλικίας, συνήθως μπορούν να ακολουθήσουν οδηγίες δύο βημάτων, όπως «πιάσε την μπάλα και πήγαινε την στον μπαμπά».

Στην ηλικία των τριών, το λεξιλόγιο του παιδιού σας είναι συνήθως 200 λέξεις ή και περισσότερες και πολλά παιδιά μπορούν να βάλουν στη σειρά τρεις, ή τέσσερις προτάσεις. Παιδιά σ’ αυτό το επίπεδο της γλωσσικής ανάπτυξης, μπορούν να καταλάβουν περισσότερα και να μιλήσουν πιο καθαρά. Μέχρι τώρα, θα πρέπει να μπορείτε να κατανοείτε περίπου το 75% της ομιλίας του μικρού σας.

Τα παιδιά θα πρέπει να μπορούν να χρησιμοποιούν τη γλώσσα για να αρχίζουν να λύνουν προβλήματα και να μαθαίνουν έννοιες. Συνήθως, μπορούν να συμμετέχουν σε μια απλή συζήτηση ερώτησης και απάντησης. Επίσης, μπορούν να μετρήσουν τρία αντικείμενα σωστά, ξεκινούν να λένε ιστορίες και γνωρίζουν το όνομα και το επίθετό τους.

 

Εάν Υποψιάζεστε Πρόβλημα.

Εάν πιστεύετε ότι το παιδί σας έχει πρόβλημα με την ακοή του, με τη γλωσσική του ανάπτυξη, ή με την καθαρότητα του λόγου του, μιλήστε σε κάποιο ειδικό. Ένα τεστ ακοής μπορεί να είναι ένα από τα πρώτα βήματα για να καθορίσει αν το παιδί σας έχει πρόβλημα ακοής. Η ηλικία των δύομιση ετών είναι καλή για αξιολόγηση από λογοθεραπευτή, ιδιαιτέρως αν το παιδί δεν ακολουθεί οδηγίες, δεν απαντάει σε απλές ερωτήσεις, ή δε λέει αρκετές λέξεις.

Τυπικά Προβλήματα Επικοινωνίας.

Προβλήματα επικοινωνίας για παιδιά 2-3 ετών περιλαμβάνουν:

  • Προβλήματα ακοής
  • Προβλήματα στην ακολούθηση οδηγιών
  • Φτωχό λεξιλόγιο
  • Δυσνόητος λόγος
  • Τραύλισμα

Τραύλισμα και προβλήματα άρθρωσης είναι φυσιολογικά σε αυτές τις ηλικίες και τα περισσότερα παιδιά θα τα αποβάλλουν. Άλλα προβλήματα μπορεί να χρειάζονται εκτενέστερη αξιολόγηση. Ο λογοθεραπευτής θα συζητήσει μαζί σας, αν το παιδί σας θα οφεληθεί από μια λογοθεραπευτική αξιολόγηση και θεραπεία. Ένα παιδί που εμφανίζει καθυστερήσεις και σε άλλες περιοχές της ανάπτυξής του, μπορεί να παραπεμφθεί σε έναν παιδίατρο – αναπτυξιολόγο, ή παιδοψυχίατρο.

Κάποιοι γονείς ανησυχούν αν το παιδί τους δε μιλάει, ότι μπορεί να πάσχει από αυτισμό. Παιδιά που έχουν αυτισμό και συναφείς δυσκολίες μπορεί να έχουν καθυστέρηση στην ομιλία και προβλήματα με την επικοινωνία, αλλά ταυτόχρονα έχουν και φτωχές κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, μειωμένα, ή περιορισμένα ενδιαφέροντα και επαναλαμβανόμενα μοτίβα συμπεριφοράς .

Εάν έχετε κάποιες ερωτήσεις, ή ανησυχίες σχετικά με την ανάπτυξη του παιδιού σας, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας.

Πηγή: http://kidshealth.org

Μετάφραση – Προσαρμογή: «Παιδικό Χαμόγελο»

Eγγραφή στο Newsletter