Γραφή: Συμβουλές και παιχνίδια

Όσο νωρίτερα μάθει το παιδί να χειρίζεται μολύβι κανονικό, στυλό, μαρκαδόρο, κιμωλία, κηρομπογιές και πινέλο, τόσο πιο καλά θα αναπτυχθεί η «ευελιξία της κίνησης» του χεριού του. Παιδιά που σπάνια «γρατσουνίζουν» με το μολύβι τους, που σπάνια ζωγραφίζουν, ζυμώνουν (πλαστελίνη), κόβουν ή μαστορεύουν, παρουσιάζουν μεγαλύτερες δυσκολίες στο μάθημα της γραφής από τα άλλα, που συνεχώς «όλο και κάτι πιάνει το χέρι τους».

  • Το παιχνίδι με κύβους ή τουβλάκια «λέγκο» απαιτεί την επιδεξιότητα του χεριού του παιδιού. Όσο πιο μεγάλο στην ηλικία είναι το παιδί, τόσο πιο μικρά θα πρέπει να είναι τα οικοδομικά στοιχεία που θα έχει να συναρμολογήσει.
  • Η πλαστελίνη δίνει συχνά αφορμή για θυμούς και διαπληκτισμούς, γιατί συνήθως τη βρίσκουμε και την ξαναβρίσκουμε παντού, όπου δε θα έπρεπε καθόλου να βρίσκεται. Όταν όμως το παιδί τη μεταχειρίζεται σωστά, τότε το ζύμωμα της πλαστελίνης και το φτιάξιμο διαφόρων αντικειμένων μ’αυτήν είναι ένα μέσο ενδυνάμωσης των μυών, που δεν πρέπει να το υποτιμούμε και που κάνει τα δάχτυλα των παιδιών ευκίνητα και δυνατά. Όταν μάθετε τα παιδιά να εξασφαλίζουν τις αναγκαίες προυποθέσεις, (να στρώνουν από κάτω μια εφημερίδα, το «ζύμωμα» να επιτρέπεται μόνο σ’ένα ορισμένο τραπέζι, καθάρισμα απ’τα υπολείμματα της πλαστελίνης, πλύσιμο των χεριών στο τέλος) τότε και το λέρωμα θα περιοριστεί σε αρκετό βαθμό.
  • Βάλτε το παιδί να ζωγραφίσει με νερομπογιές σε σωληνάρια και βαζάκια (Plaka). Το παιδί ευχαριστιέται και διασκεδάζει να ζωγραφίζει βότσαλα, βάζα, μπουκάλια και ξύλινα κουτάκια. Ταυτόχρονα παρακινείται η δημιουργική του ικανότητα, η υπομονή και η συγκέντρωση.
  • Φροντίζετε να ζωγραφίζει το παιδί σε μεγάλες επιφάνειες. Δώστε του π.χ. για να δουλέψει, ρολά από φαρδύ χαρτί περυτιλίγματος ή ακόμα και κομμάτια από παλιές μοκέτες. Θα μάθει έτσι να ζωγραφίζει πλούσια, αδρά, με ενθουσιασμό. Εξασκήστε το, δουλεύοντας μαζί του, να φτιάχνει κύκλους, κυματοειδείς γραμμές, καμπύλες, αβγά, κοχλίες από σαλιγκάρια, στροφές, κεραμίδια, φίδια. Σε καθένα από τα αντικείμενα που αναφέραμε υπάρχει μέσα μια βασική προυπόθεση για την εκμάθηση των γραμμάτων αργότερα, κατά το μάθημα της γραφής.
  • Δώστε στο παιδί κομμάτια από παλιές μοκέτες για να τις ζωγραφίσει. Αγοράστε του χρώματα που αλείφονται με το δάχτυλο. Έτσι θα μπορέσει να αναπτύξει το αρχέγονό του αισθητήριο για μορφές και χρώματα.
  • Τα παιδιά αγαπούν να ζωγραφίζουν σε μεγάλες επιφάνειες. Αγοράστε τους λοιπόν, ένα μεγάλο πίνακα τοίχου, χρωματιστές κιμωλίες και ένα σφουγγάρι. Η ζωγραφική με κιμωλίες είναι ιδανική, επειδή τα σχέδια μπορούν εύκολα να σβηστούν με το σφουγγάρι και στη συνέχεια να διορθωθούν.
  • Αν το παιδί «γρατσουνάει» με το μολύβι του άσκοπα πάνω στο χαρτί, ζωγραφίστε εσείς ένα απλό δέντρο στο χαρτί ή στον πίνακα και ζητήστε απ’ το παιδί να αντιγράψει τις γραμμές βλέποντας τες.
  • Ζητήστε απ’ το παιδί σας να ζωγραφίσει εσάς. Όσο πιο διαφορετικούς ζωγραφίσει τους γονείς του, τόσο το καλύτερο. Θα πρέπει να φαίνονται καθαρά το κεφάλι, ο θώρακας, η κοιλιά, τα πόδια και τα χέρια. Το πρόσωπο να περιλαμβάνει μάτια, μύτη, στόμα και αφτιά. Επιστήστε την προσοχή του παιδιού αν έχει ξεχάσει κάτι.
  • Μπορεί να σχεδιάσει το φεγγάρι ως μηνίσκο, ή ως πανσέληνο. Τα άστρα επίσης, μπορούν να απεικονιστούν με τρόπους που έχουν διάφορους βαθμούς δυσκολίας.
  • Σχεδιάστε για το παιδί τις διάφορες παραλλαγές σ’ένα χαρτί. Προηγουμένως, όμως, θα πρέπει να έχει δοκιμάσει μόνο του.
  • Ζητήστε από το παιδί να σχεδιάσει μέσα στο δεξιό άδειο χώρο των σελίδων που ακολουθούν, τις μορφές (σχήματα) που βλέπει στον αριστερό χώρο. Διορθώστε το σχέδιό του με κόκκινο μολύβι. Εξηγήστε του τα λάθη και δείξτε του, σχεδιάζοντας εσείς, πώς θα ήταν το σωστό.

 

 Καλή Επιτυχία και Καλή Διασκέδαση!

 

Ούρσουλα & Πέτερ Λάουστερ. Προετοιμάζω το παιδί μου για το σχολείο. Αθήνα, Θυμάρι 1988

 

 

 

Eγγραφή στο Newsletter