Γλωσσική επικονωνία για παιδιά 4 εώς 5 ετών.
Η επικοινωνία με τα παιδιά μας είναι μία από τις πιο ευχάριστες καταστάσεις του να είσαι γονιός. Τα παιδιά μαθαίνουν απορροφώντας πληροφορίες μέσα από την καθημερινή αλληλεπίδραση, όχι μόνο μ’ εμάς, αλλά και με άλλους ενήλικες, μέλη της οικογένειας, ή παιδιά.
Και μεταξύ των τεσσάρων και πέντε ετών, πολλά παιδιά ξεκινούν το προνήπιο ή το νηπιαγωγείο, που μαθαίνουν πολλές γλωσσικές δεξιότητες, βασικό μέρος της μάθησης στην τάξη.
Επικοινωνόντας Με Το Παιδί Σας.
Σε όσο περισσότερες διαδραστικές συζητήσεις και παιχνίδια εμπλέκονται τα παιδιά, τόσο περισσότερο μαθαίνουν. Διάβασμα βιβλίων, τραγούδι, παιχνίδια λέξεων και απλές συζητήσεις με το παιδί σας, θα αυξήσουν το λεξιλόγιό τους, ενώ ταυτόχρονα θα του παρέχουν ευκαιρίες να βελτιώσει τις ακουστικές του ικανότητες.
Παρακάτω υπάρχουν μερικοί τρόποι που θα σας βοηθήσουν να αυξήσετε τις επικοινωνιακές ικανότητες του παιδιού σας:
- Μιλήστε για τις καθημερινές δραστηριότητες.
- Συζητήστε με το παιδί σας, για τα βιβλία που διαβάζετε μαζί.
- Μιλήστε με το παιδί σας, για τις σειρές και τα βίντεο που παρακολουθείτε μαζί στην τηλεόραση.
- Αφήνετε βιβλία, περιοδικά και άλλα υλικά ανάγνωσης, σε μέρη που να μπορούν να τα φτάνουν τα παιδιά, χωρίς βοήθεια.
- Βοηθήστε τα παιδιά να δημιουργήσουν το δικό τους άλμπουμ με φωτογραφίες ή αναμνηστικά. (προσωπικό, ή οικογενειακό)
Λεξιλογικά και Επικοινωνιακά Πρότυπα.
Όσο τα παιδιά αποκτούν βασικές γλωσσικές δεξιότητες, τόσο αναπτύσσουν τις επικοινωνιακές τους ικανότητες. Παιδιά τεσσάρων και πέντε ετών μπορούν να ακολουθήσουν πιο περίπλοκες οδηγίες και μιλούν με ενθουσιασμό για τα πράγματα που κάνουν. Μπορούν να επινοήσουν ιστορίες, να τις ακούσουν προσεχτικά και να τις αναδιηγηθούν.
Σε αυτή την ηλικία, τα παιδιά συνήθως μπορούν να καταλάβουν ότι τα γράμματα και οι αριθμοί είναι σύμβολα από αληθινά πράγματα και ιδέες και ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να πούμε ιστορίες και να προσφέρουμε πληροφορίες. Τα περισσότερα γνωρίζουν τα ονόματα και τα γένη των μελών της οικογένειας καθώς και άλλες προσωπικές πληροφορίες. Συχνά παίζουν με λέξεις και φτιάχνουν απλές ιστορίες και λέξεις.
Οι προτάσεις που κατασκευάζουν μπορεί τώρα να περιλαμβάνουν πέντε ή και παραπάνω λέξεις και το λεξιλόγιό τους είναι μεταξύ 1000 και 2000 λέξεων. Η ομιλία σ’ αυτή την ηλικία θα πρέπει να είναι εντελώς κατανοητή, παρ’ όλο που μπορεί να υπάρχουν μερικά αναπτυξιακά ηχητικά λάθη, ειδικά στα αγόρια.
Εάν Υποψιάζεστε Πρόβλημα.
Εάν πιστεύετε ότι το παιδί σας έχει πρόβλημα με την ακοή του, με τη γλωσσική του ανάπτυξη, ή με την καθαρότητα του λόγου του, μιλήστε σε κάποιο ειδικό. Ένα τεστ ακοής μπορεί να είναι ένα από τα πρώτα βήματα για να καθορίσει αν το παιδί σας έχει πρόβλημα ακοής. Εάν υποψιάζεστε ένα συγκεκριμένο έλλειμα ή αργοπορία στην επικοινωνία, μπορείτε να αναζητήσετε αξιολόγηση από λογοθεραπευτή. Παιδιά που εμφανίζουν καθυστέρηση και σε άλλους τομείς ανάπτυξης, μπορεί να παραπεμφθούν σε παιδοψυχολόγο, ή σε αναπτυξιολόγο – παιδίατρο.
Τυπικά Προβλήματα Επικοινωνίας.
Προβλήματα επικοινωνίας για παιδιά 4-5 ετών περιλαμβάνουν:
- Προβλήματα ακοής
- Προβλήματα στην ακολούθηση οδηγιών
- Δυσκολία στο να ρωτούν ή να απαντούν
- Δυσκολία να διατηρήσουν μία συζήτηση
- Φτωχό λεξιλόγιο
- Δυσκολία να μάθουν προσχολικές έννοιες, όπως χρώματα και αριθμούς
- Τραύλισμα
- Δυσκολία να συνθέτουν προτάσεις
- Δυσνόητος λόγος
Μερικά παιδιά θα ξεπεράσουν αυτά τα προβλήματα. Για κάποια άλλα, λογοθεραπεία, ή εκτενέστερη αξιολόγηση μπορεί να κρίνεται απαραίτητο. Ο λογοθεραπευτής θα σας βοηθήσει να καθορίσετε, εάν το παιδί σας θα επωφεληθεί από την αξιολόγηση της ομιλίας και από λογοθεραπεία.
Σε περίπτωση που χρειαστείτε περισσότερες πληροφορίες, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας.
Πηγή: Mary L. Gavin MD.
Μετάφραση – Προσαρμογή: «Παιδικό Χαμόγελο»