Καθυστέρηση Ομιλίας και Λόγου Ο γιος σας είναι δύο ετών και ακόμη δε μιλάει. Λέει μόνο κάποιες λέξεις, αλλά σε σύγκριση με τους συμμαθητές του δείχνει να έχει μείνει πίσω. Θυμόσαστε ότι η αδερφή του στην ίδια ηλικία, μπορούσε να φτιάχνει ολόκληρες προτάσεις. Ελπίζοντας ότι θα ξεκινήσει να μιλάει, συνεχώς αναβάλλετε να πάρετε μια […]
Η γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών από 2 έως 3 χρονών. Η επικοινωνία με τα παιδιά μας είναι μία από τις πιο ευχάριστες καταστάσεις του να είσαι γονιός. Τα παιδιά μαθαίνουν, απορροφώντας πληροφορίες μέσα από την καθημερινή αλληλεπίδραση, όχι μόνο μ’ εμάς, αλλά και με άλλους ενήλικες, μέλη της οικογένειας, ή παιδιά. Επικοινωνώντας με το […]
Ειδική Γλωσσική Διαταραχή Κριτήρια Απόκλισης Φυσιολογική ακοή / όραση. Φυσιολογική κινητικότητα. Μη ένδειξη ολικής μαθησιακής (γνωστικής) δυσκολίας. Μη ψυχιατρική διαταραχή. Μη ένδειξη νευρολογικής βάσης. Επαρκή περιβαλλοντικά ερεθίσματα. Κλινική Εικόνα Φωνολογικό • Από ήπια φωνολογική διαταραχή έως πολύ σοβαρή (ακατάληπτη ομιλία). Σημασιολογικό • Περιορισμένο λεξιλόγιο. • Ανικανότητα κατηγοριοποίησης από γενικό σε ειδικό και αντίστροφα. • […]
Δυσφασία Η δυσφασία είναι μια επίκτητη διαταραχή του λόγου που την χαρακτηρίζει η απώλεια συγκεκριμένων γλωσσικών λειτουργιών που έχουν να κάνουν με την ικανότητα: Να παράγουμε λεκτικά μηνύματα Να κατανοούμε τον λόγο των άλλων Να χρησιμοποιούμε το λόγο (να γράφουμε και να διαβάζουμε) Η δυσφασία μπορεί να προκληθεί από εγκεφαλικό επεισόδιο, αλλά όχι μόνο από […]
Δυσαρθρία-Αναρθρία Η δυσαρθρία ανήκει στις διαταραχές κινητικής εκτέλεσης και χαρακτηρίζεται από μερική έλλειψη συντονισμού μεταξύ φώνησης, άρθρωσης και αναπνοής που οφείλεται σε νευρομυϊκές διαταραχές. Κλινική Εικόνα • Διαταραχές Ομιλίας (αλλοιώσεις και απλοποιήσεις φωνημάτων, διακοπτόμενη και μονότονη ομιλία, με συνέπεια τη χρήση μικρών προτάσεων). • Διαταραχές φώνησης (αλλαγές στην ένταση, τον τόνο και στην μελωδία της φωνής). • […]
Διαταραχή στην έκφραση του λόγου Είναι μία ειδική αναπτυξιακή διαταραχή, κατά την οποία η ικανότητα του παιδιού να εκφράζεται προφορικά είναι κατά πολύ μικρότερη από την αντιστοιχούσα στη νοητική του ηλικία, αλλά η κατανόηση της γλώσσας είναι σε φυσιολογικά επίπεδα. Στη φυσιολογική γλωσσική ανάπτυξη παρατηρούνται αξιοσημείωτες παραλλαγές από άτομο σε άτομο. Ωστόσο το παιδί θα […]
Διαταραχές Φωνής Διαταραχές στη φώνηση λόγω οργανικών και λειτουργικών αιτιολογιών. Αιτιολογία α. Μηχανικά Τραύματα – Αυτοκινητιστικά ατυχήματα – Τραύματα από αιχμηρά αντικείμενα – Επιπλοκές από υψηλή τραχειοστομία – Ακατάλληλη ενδοσκοπική εξέταση. β. Θερμικά – Χημικά Εγκαύματα – Εισπνοή καυτού αέρα ή άλλων χημικών αερίων. – Κατάποση καυστικού υγρού. γ. Λειτουργικές Διαταραχές – […]
Διαταραχές Άρθρωσης Κλινική Εικόνα Δυσκολία παραγωγής ενός συγκεκριμένου φωνήματος. Δυσκολία παραγωγής ομάδας φωνημάτων π.χ. των συριστικών. Αλλοιώσεις φωνήματος ή ομάδας φωνημάτων. Οργανική Αιτιολογία Στα χείλη: αποτέλεσμα σχιστίας ή παράλυσης. Στα δόντια: αποτέλεσμα απουσίας ή χάσματος. Στην υπερώα: αποτέλεσμα σχιστίας ή παράλυσης. Στη γλώσσα: αποτέλεσμα ανώμαλης δομής ή παράλυσης ή απώλειας. Στο φάρυγγα και λάρυγγα: αποτέλεσμα […]
Γλωσσική επικονωνία για παιδιά 4 εώς 5 ετών. Η επικοινωνία με τα παιδιά μας είναι μία από τις πιο ευχάριστες καταστάσεις του να είσαι γονιός. Τα παιδιά μαθαίνουν απορροφώντας πληροφορίες μέσα από την καθημερινή αλληλεπίδραση, όχι μόνο μ’ εμάς, αλλά και με άλλους ενήλικες, μέλη της οικογένειας, ή παιδιά. Και μεταξύ των τεσσάρων και πέντε […]
Γλωσσική Ανάπτυξη Στην αρχή της ζωής, τα βρέφη προσέχουν επιλεκτικά τους ήχους της φωνής των γονέων τους και γρήγορα μαθαίνουν να επικοινωνούν με χειρονομίες και ήχους. Στην ηλικία των δώδεκα μηνών, έχουν αναπτύξει συνήθως την ικανότητα να κατανοούν ορισμένες λέξεις και να χρησιμοποιούν κάποιες από αυτές για να εκφράσουν τις ανάγκες και τα συναισθήματα τους. […]
Βαρηκοΐα Είναι η μείωση ή η εξασθένηση της ακουστικής βαρύτητας. Η αισθητηριακή δυσλειτουργία διορθπώνεται μετη βοήθεια του ακουστικού. Κλινική Εικόνα Καθυστέρηση ομιλίας. Καθυστέρηση λόγου. Προβλήματα κατανόησης του λόγου. Διαταραχές στην άρθρωση. Αποκλίσεις στη γλωσσική χροιά και μελωδία. Αποκλίσεις στο ρυθμό και την ένταση της φωνής. Οργανική Αιτιολογία 1.Προγεννητικά: μολύνσεις ή διάφορες τοξικές διαταραχές. 2.Περιγεννητικά: […]
Αφασία Αφασία είναι η ολική ή μερική διαταραχή του λόγου (προφορικού ή γραπτού), η οποία οφείλεται σε κεντρική οργανική βλάβη. Βασικό σύμπτωμα της είναι η διαταραχή στην επικοινωνία. Η αφασία ταξινομείται σε: Αφασία Broca (αντίληψης) Αφασία Wernicke (έκφρασης) Ολική αφασία (έκφραση-αντίληψη) Αμνησιακή αφασία (ανάκληση εννοιών) Αιτιολογία Εγκεφαλικό επεισόδιο Εγκεφαλική αιμορραγία Κρανιοεγκεφαλική κάκωση Σκλήρυνση κατά πλάκας Εγκεφαλίτις Πάρκινσον Άνοια Κλινική […]
Απραξία Η απραξία ανήκει στις διαταραχές κινητικού προγραμματισμού. Περιλαμβάνει την απώλεια της ικανότητας σκόπιμης κίνησης παρά τη διατήρηση της κινητικότητας, καθώς και των αντανακλαστικών κινήσεων. Επιπλέον χαρακτηρίζεται από αδυναμία προγραμματισμού κινήσεων-στόχων. Κλινική Εικόνα: Απώλεια κινήσεων που αφορούν το σώμα γενικά (σωματική απραξία) Απώλεια μικρών και λεπτών κινήσεων, όπου υπάγονται και οι αρθρωτικές κινήσεις (στοματική […]
Αναπτυξιακή Φωνολογική Διαταραχή Η ανάπτυξη του λόγου δεν είναι ίδια σε όλα τα παιδιά. Κάποια παιδιά καθυστερούν να μιλήσουν και εξακολουθούν να χρησιμοποιούν χειρονομίες και ήχους για να εκφράσουν τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους. Ορισμένα παιδιά μπορεί να αναπτύσσονται φυσιολογικά σε ορισμένους τομείς της γλώσσας ενώ να καθυστερούν σε άλλους. Για παράδειγμα, ένα παιδί […]
Απραξία Λόγου Θα ήθελα να φανταστείτε ότι είσαστε ο γονιός ενός παιδιού, η ομιλία του οποίου είναι συνήθως δυσνόητη. Άνθρωποι που δεν είναι εξοικειωμένοι με το παιδί σας δεν μπορούν να το καταλάβουν και ορισμένες φορές δυσκολεύεστε ακόμα και εσείς, να βγάλετε νόημα από την προσπάθεια του παιδιού σας για επικοινωνία. Το παιδί σας μοιάζει να […]
Τι είναι η Εργοθεραπεία; Βασικό εργαλείο των Εργοθεραπευτών είναι η χρήση σκόπιμης δραστηριότητας. Οι εργοθεραπευτές χρησιμοποιούν σκόπιμα τη δραστηριότητα ως θεραπευτικό εργαλείο. Ο εργοθεραπευτής προσφέρει μέσα από το παιχνίδι πολύτιμες ευκαιρίες μάθησης ώστε το παιδί να είναι έτοιμο για το σχολείο. Οι εργοθεραπευτές αναλαμβάνουν παιδιά που έχουν δυσκολία σε κάποιους από τους τομείς ανάπτυξης, αισθητικό-αντιληπτικό, γνωστικό, […]
Τι είναι η Δυσγραφία; Η δυσγραφία είναι μια μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει την ικανότητα γραφής και τις λεπτές κινητικές δεξιότητες. Επηρεάζει την ορθογραφία, το διάστιχο και τη γενική ικανότητα να γράφετε σκέψεις σε χαρτί, και καθιστά τη διαδικασία γραφής εξαιρετικά αργή και κουραστική. Η δυσγραφία είναι μια νευρολογική διαταραχή που μπορεί να επηρεάσει τόσο τα […]
Πότε χρειάζεται η συμβολή του Εργοθεραπευτή; Στεργίου Αγγελική, Εργοθεραπεύτρια Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί και διασπάται η προσοχή του εύκολα από εξωτερικά ερεθίσματα. Δυσκολεύεται να περιμένει τη σειρά του στα παιγνίδια και τις ομαδικές δραστηριότητες και συχνά μεταπηδά από μια δραστηριότητα που δεν τελείωσε σε άλλη. Δεν γνωρίζει όλα τα χρώματα , σχήματα , μεγέθη και καθημερινά […]
Παιχνίδια που βοηθoύν τη λαβή του μολυβιού Στεργίου Αγγελική, Εργοθεραπεύτρια S.I , A.B.A , Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, Ψυχοθεραπεία Gestalt, Διευθύντρια Κέντρου Ειδικών θεραπειών «Παιδικό Χαμόγελο». Πολλοί γονείς με έχουν ρωτήσει τι είδους παιχνίδια μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους να πιάνουν καλύτερα το μολύβι, χωρίς όμως να χρησιμοποιούν για εξάσκηση μολύβια ή μαρκαδόρους. Μοιράστηκαν μαζί μου την ανησυχία τους, ότι […]
Ζωγράφισέ το εσύ για μένα. Εγώ δε μπορώ να το κάνω Στεργίου Αγγελική, Εργοθεραπεύτρια, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, εκπαιδευμένη στη Ψυχοθεραπεία Γκεσταλτ. « Τα υπόλοιπα παιδιά στο σχολείο, μπορούν να ζωγραφίζουν πολύ ωραία και χαίρονται όταν η κυρία μας λέει να ζωγραφίσουμε. Εγώ όχι, δεν μ’αρέσει να ζωγραφίζω! Η μαμά μου πιάνει το χεράκι, προσπαθώντας να […]